Deze post verscheen eerder op djaktiefP1130263_1

Sinds de inventarisatie van mijn projectenlijstje ben ik flink aan de slag geweest. Er lag dus een megastapel verstelwerk en er waren ook diverse gekregen kledingstukken die met enige aanpassing mijn garderobe fijn en kosteloos konden aanvullen. Al deze klusjes zijn weer klaar en ik heb zo weer flink geld bespaard, de afvalberg niet vergroot maar mijn eigenwaarde wel.

 P1130015 verstelwerk_1 P1130030 later ontdekt vermaken gekregen kleding_1 P1130011 gekregen kleden passend maken_1

Dat laatste was ook hard nodig, want die had door de operaties toch wel een knauw gekregen. Mensen vind het stoer dat ik weer sport, maar het op pakken van je dagelijkse routine en werk is eigenlijk veel moeilijker. Het genieten van kleine dingen was ook al weer behoorlijk weggezakt en de tevredenheid over de dingen die ik al weer wel kan ook. Daar komt nog bij dat ik afgelopen maandag te horen heb gekregen van de chirurg dat er een tweede operatie noodzakelijk is om mijn mond weer goed te laten functioneren. Ze had ook het vermoeden dat de wond op mijn neus niet geheel gesloten zou zijn en dat kan dan gelijktijdig gebeuren. Vrijdagavond viel er inderdaad een stuk korst af waardoor ik nu helaas een derde neusgat heb aan de zijkant .

smileys2

Het is natuurlijk geweldig dat er iets aan te doen is aan deze twee mankementen. Het zal er uiteindelijk ook allemaal mooier uit komen te zien over een tijdje, maar het is wel weer een operatie – gelukkig wel onder narcose en niet zo lang – met weer hechtingen, littekens, kalm aan doen etc. Het herstel duurt gewoon langer dan voorzien. De chirurg was verder heel tevreden over het resultaat tot nu toe. Ik mocht nu gaan beginnen met het masseren van het littekenweefsel – een pijnlijk en confronterend klusje omdat mijn hele wang opnieuw is vastgegroeid. Ik heb wel hulp gevraagd voor de verwerking en bij het masseren. Afijn jullie snappen dat het geen gemakkelijke week was. Nog steeds staan mijn vier mannen achter me als het me teveel wordt met vaak een ongelooflijk rake opmerking of lieve hand, knuffel en de eeuwige zakdoekjes en tissues …. met hun geduld en begrip als ik gewone dingen vergeet of pas veel later doe dan afgesproken.  Ik bof met zulke kanjers.

Afijn tussen alles door heb ik dus achter de naaimachines gezeten en ‘tig’ keer het garen gewisseld en dat leverde het volgende op:

P1130217_1 P1130049_1 P1130219_1 P1130048_1

  • scouting speltakinsignes op de juiste zakjes
  • stapels ondergoed, sokken en maillots gerepareerd
  • vestjes gerepareerd

P1130218_1 P1130046_1 P1130220_1

  • handtas en koeltas hersteld
  • nieuwe deelbare rits in lievelingsjack van jongste gemaakt
  • instopstrook aan dekbed middelste gezet – ;-) lange jonge wordt dat –
  • 4 spijkerbroeken langer gemaakt en de gaten van 2 andere spijkerbroeken gerepareerd

P1130266_1 P1130267_1 P1130265_1

  • mouwen jasje korter gemaakt en topje smaller
  • broekband nieuw elastiek en t-shirt mouwen ingekort
  • 5 korte broeken gemaakt uit lange broeken (handig voor op vakantie en in de tuin)

P1130222_1

 

  • twee ‘multifunctionals’ van tricotrestjes die je kunt dragen als haarband, col, muts etc. (zie deze googleplaatjes)

Hoe je gaten in een spijkerbroek makkelijk kunt repareren kun je in mijn blog van een tijdje geleden lezen. Over het inkorten van spijkerbroeken met behoud van de originele jeansnaad lees je hier de kneepjes en dan volgt hierna een beschrijving over het verlengen van je (jeans)broek zoals ik het altijd doe.

P1130214_1

  • Gebruik speciaal doorstikgaren en een jeansnaald (meestal blauw) en stel je steek wat groter in (3,5) en de spanning van je machine wat lager i.v.m. de stofdikte.

P1130209_1 P1130210_1

  • Torn de huidig zoom los en knip een dubbele strook van ca. 5-7 cm waarvan je een tunnel stikt die even breed is als je broekspijp.
  • Leg de goede kanten van de stof op elkaar, vast spelden en stikken. Ik zorg ervoor dat de dikke naden niet op elkaar komen, dat stikt makkelijker.

P1130211_1 P1130212_1

  • Knip de naad ongelijk af (het aanzetstuk korter).
  • Pers de naad plat.
  • Vouw het aanzetstuk naar binnen en zorg dat de jeansstof 2 mm over de zoom zit. Vastspelden aan de jeanskant en dan doorstikken op op de gewenste naadbreedte. Ik koos ervoor op de oude omvouw te stikken zodat deze nauwelijks zichtbaar is.

P1130215_1 P1130213_1

P1130216_1

  • Zo kan deze broek weer een seizoen mee. Mijn pubers zijn erg gehecht aan bepaalde exemplaren en ik aan de inhoud van mijn portemonnee ;-) .

Nu op naar de leukere klusjes… ik denk aan geel papier en Pasen ….. het uitwerken van de volgende workshop van Naaicafé DJ het herinneringskussen.. of een leuk jurkje om er weer wat fleuriger uit te zien. Maar daarover meer in een later blog.

Over djaktief

Actief, sportief en creatief zie ook https://instagram.com/djaktief/

Eén reactie

  1. Wondelgijn schreef:

    Leuk creatief mens! 🙂